Прочетен: 4894 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 10.04.2013 09:24
През последните 25-30 години всички жп линии у нас се превърнаха от сравнително модерни през 80-те години на двадесети век, в жп лини с просрочени ремонти, с остарели системи на осигурителната и съобщителна техника, застрашаващи влаковете. За хората незапознати с жп линиите ще кажа накратко защо е важно да се извършат днес ремонт и модернизация на жп линиите и системите към тях. Тъй като този материал е по-скоро информационен и няма професионален характер, няма да изпадам в големи подробности.
През 80-те години бяха извършени ремонти и реконструкции, след които железния път е удвоен по много жп магистрални отсечки, изграден от новите тогава стоманобетонови траверси, релси тип 49кг/м (жп стрелките останаха на дървени траверси), много от железните пътища са електрифицирани, изграждени са нови за онова време осигурителни системи (най-разбираемо за лаика е, че се замениха семафорите със светофори, но осигурителните системи са много повече).
При последващата експлоатация се налагаше периодично да се извършва текущо поддържане. Към някои операции обаче не се подхождаше с необходимата отговорност. Например към периодичното притягане на гайките на скрепленията свързващи релсите към траверсите. Това доведе на много места до недопустими дефекти в бетоновите траверси – пукнатини, разместване и посукване на траверсите, при което релсите не лягат правилно, а застават на ръба на подложката, нарушава се здравата връзка – релса-траверса, която е от много голямо значение за безопасността на пътя. Това води до разширение в разстоянието между двете релси, което застрашава влаковете да дерайлират, т.е. да изпаднат от релсите.
Няколко думи и за средните ремонти
Не оставайте с впечатлението, че пукнатините в траверсите зависят единствено от непритегнатото скрепление. Напротив, в много голяма степен зависят от качеството на траверсите, които са доставяни през годините на железопътната инфраструктура, в огромната си част от завода в Свищов. При средните ремонти напуканите или направо разцепени траверси трябва да се подменят. Необходимо е да се извърши подобряване на зърнометрията на баласта в пътя, така че той да има еднакви качества по дължина на жп линията и да позволява добро пропускане на дъждовните води надолу към земната площадка на пътя, по която водата да се отвежда към канавките. Това става с т.нар. пресявка на баласта. Трябва да кажа, че атмосферните води – от дъжд и от сняг - са голям враг на железния път, особено когато не е добре построен и не добре поддържан. Това е защото тези води водят до закалване на баласта в случай, че не е осигурено доброто им отвеждане към канавките или пък да не говорим, когато липсват канавки, а би трябвало да има (например в изкопи). Това става чрез даване на напречни наклони на земната основа, върху която е изградена жп линията към канавките. Когато земната основа е недобре оформена – не е равна и с наклон и не добре уплътнена, тогава водата се задържа върху нея закалва се горната повърхност на основата и при преминаването на влаковете калта се покачва в баласта. Триенето между отделните зърна (камъчета) на баласта се намалява и траверсите и релсите започват да потъват. Железния път пропада и става на вълни и с различни напречни наклони, които са опасни за влаковете. Тогава се налага да се дават намаления на скоростите в отделни отсечки. Така намаление по намаление достигнахме до сегашните скорости по жп линиите у нас. Ако се извършваха срочно необходимите средни ремонти, скоростите щяха да са по-високи.
Голям проблем за железопътната ни инфраструктура е качеството на доставяния баласт. В много голяма степен той не отговаря на изискванията по норми, но като няма друг се влага какъвто предлагат най-добрите ни кариери за жп баласт. С други думи още при новото строителство или основните ремонти се влага некачествен баласт. По въпроса може да се направят някои неща – като по-стриктен контрол на продукцията на кариерите, но у нас предпочитаме да виним хан Аспарух, че избрал тази земя за държава, в която няма качествен камък за жп линии.
В последните 10 години у нас започнаха някои ремонти на жп линии, които имат за цел да върнат скоростите по нашите жп линии към проектните, т.е. тези при построяването или удвояването на жп линиите. С европейски пари по програми ФАР, ИСПА и по Секторна оперативна програма транспорт 2007 – 2013 г. започнаха ремонти, а и ново строителство, както е в случая с жп линията Пловдив – Свиленград (най-модерната за момента жп линия у нас). Много доброто на тези нови ремонти е, че се преминава на нови (по-тежки) типове релси – 60кг/м, нови (по-качествени) траверси СТ6 и нови скрепления – еластични скоби, найвече SKL14. Хубавото е, че с тях железния път е по-тежък (т.е. по устойчив), по-корав – т.е. разпределя товарите от колелетата на по-голяма площ и така се повишава носимоспособността и дълготрайността на пътя. Новите пътища ще са по-сигурни и по-евтини за поддържане Като положително при новите ремонти може да се посочи, че след премахването на старата баластова призма, земното платно се профилира (дава му се наклон) и уплътнява и върху него се полага пласт от по-дребен камък 0-32мм (най-често дебелина на противозамръзващия пласт е 40см), който подобрява носимоспособността на земната основа.
Лошото е, че се минава по старите трасета. При т.нар. рехабилитация (нововъдено понятие за оправдание на половинчатите работи по ремонта на железните ни пътища), там където навремето по икономични съображения са проектирани пътища с по-малки радиуси, т.е. за по-малки скорости, сега геометрията на трасето се запазва. Прави се все пак някаква оптимизация, т.е. определят се нови параметри на геометрията, защото в периода на експлоатация пътят е излязал от проектното си положение, след което са изграждани перони или поставяни стълбове или други съоръжения, заради които трасето не може да се върне на първоначалното проектно положение. Това в много случаи води до нарушение на действащата нормативна база в железницата ни. Не е вярно и това, че пероните са съобразени с възможността влаковете да се ползват от лица с намалена подвижност. Още в тръжните документи не са заложени такива изисквания към пероните.
Друг негатив е, че не се предвиждат сериозни ремонтни работи на съоръженията под железния път. Като пример ще посоча, че не се предвижда пълна подмяна на хидроизолациите на мостовете, не се предвиждат мерки срещу настъпилата карбонизация на бетона и такава в бъдеще. Като добавя и това, че през 80-те години съоръженията са строени преобладаващо със силите на строителни и транспортни войски, при липса на контрол от страна на строителен надзор, (нямаше такава институция), т.е. с понижено качество и достигаме до едно състояние на съоръженията, което е съмнително добро и то за не продължителен период от време след сегашните ремонтни работи.
Голям проблем е недостатъчната подмяна на стълбове на контактната мрежа. Вероятно поради ограничените финансовите средства се запазват много стълбове с дефекти, които не биха издържали натоварвания при по-високи от сегашните скорости.
Двадасет въпроса с отговор „НЕ” за желез...
Двадасет въпроса с отговор „НЕ” за желез...
„И мраз, и жар; и роб, и цар; и гроб, и ...
Петър Андасаров - вечното любовно недора...
26.10.2012 09:38
-====-
Discount 10% - <a href=http://kamagra-prices.blog.hr/>is Kamagra gel </a> - Kamagra jellies from abroad :.online Kamagra overnight Cheap .: Discount 10% - <a href=http://erste-kamagra100mg.webstarts.com/>us on line pharmacy selling Kamagra </a> - Kamagra Oral Jelly 100mg Buy sildenafil citrate lowest price for Kamagra sales Kamagra shopping
02.11.2012 08:23
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://kamagra-now.blog.hr/>Kamagra or vega viagra </a> - Buy Cheap Generic Kamagra Fedex : Cheap Kamagra cash Orders : Discount for re 5 7 % <a href=http://buy-kamagra.blog.hr/>Kamagra how much </a> - buy kamagra us dollar
03.11.2012 18:53
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://buy-no-prescription-kamagra.blog.hr/>kamagra by ajanta pharma review </a> - Kamagra 100mg sildenafil citrate ajanta pharma : Kamagra Oral Jelly 100mg visa amex : Discount for re 5 7 % <a href=http://cheap-kamagra-online.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly suppliers UK prescription </a> - online Kamagra online stores
04.11.2012 14:37
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://now-kamagra-100mg.blog.hr/>Oral Jelly australia online Cheapest Kamagra </a> - Kamagra Jelly laws canada : Kamagra Oral Jelly 100mg find : Discount for re 5 7 % <a href=http://info-kamagra.com/>Generic prescriptions Kamagra </a> - women kamagra